Mijn Reis eindelijk begonnen! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van dirkiedirkopreis - WaarBenJij.nu Mijn Reis eindelijk begonnen! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van dirkiedirkopreis - WaarBenJij.nu

Mijn Reis eindelijk begonnen!

Door: Dirk Vliegenthart

19 September 2015 | Denemarken, Kopenhagen

De meeste weten het waarschijnlijk al, maar voor de mensen die het nog niet wisten, 10 september is mijn reis dan eindelijk begonnen. Na maanden aftellen ben ik vertrokken richting Scandinavië om vervolgens Rusland door te reizen met de transmongolie express, richting Beijing. Vanuit hier zal mijn reis dan verder gaan richting het zuiden, zodat ik, na een maandje China, uitkom in Zuid-Oost Azië. Hier zal ik dan nog de laatste twee maanden van mijn reis doorbrengen en zal ik door Vietnam, Cambodja en Thailand gaan reizen. Voor iedereen die het leuk vindt om af en toe eens iets van mij te horen, hou vooral deze site in de gaten. In je eentje vraag je je dan af? Jep lekker helemaal op mijn eentje, zodat ik alle reden heb om heel veel mensen te leren kennen!

Ondertussen zit ik nu in de trein om het koude Siberië in te gaan, maar laat ik eerst maar eens beginnen met het begin. De eerste dag nam ik de trein vanuit Leiden richting Kopenhagen, een lekker rustig eerste dagje dacht ik. Tot aan Hamburg ging alles nog volgens planning, ik zat rustig te wachten op mijn laatste trein van de dag. Na een half uurtje wachten werd er ineens iets omgeroepen in het Duits waarbij de stad Kopenhagen genoemd werd... De trein was gecanceld... De reden hiervoor werd niet gegeven. Na via een omweg op de grens Duitsland-Denemarken aan te komen was de reden wel duidelijk. Tientallen vluchtelingen stonden te wachten om Denemarken door te kunnen rijden om zo Zweden binnen te komen. Het was mooi om te zien hoe al deze vluchtelingen zo goed mogelijk opgevangen werden om ze in ieder geval een veilig gevoel te geven terwijl ze toch hun vertrouwde thuis hebben moeten verlaten. En natuurlijk hebben een Deense vrouw en ik hen ook nog even geholpen om de juiste treinen te nemen zodat ze samen met ons aankwamen in Kopenhagen en ze vervolgens nog een klein stukje door konden reizen richting Zweden om bij de rest van hun familie aan te sluiten.

Door deze mooie ervaring heb ik helaas niet veel kunnen zien van Denemarken, een snelle wandeling door de stad van het station naar het hostel en weer terug was het enige wat ik meegemaakt heb van Kopenhagen. Maar dit was wel genoeg om te zien wat een mooie stad Kopenhagen is. Gelukkig duurde mijn verblijf in Stockholm wel wat langer. De volgende dag rond 14 uur kwam ik aan in Stockholm en heb ik twee dagen kunnen genieten van deze mooie stad. De stad is gebouwd op verschillende eilanden en het mooie is dat elk eiland wel iets speciaals heeft. Maar waar ik het meest van genoten heb, was van de rust die de stad uitstraalde. Op sommige plekken kon je heerlijk aan het water zitten, uitkijkend over de haven en alle mooie gebouwen die Stockholm heeft. Vooral heel fijn om even bij te komen van een lange treinreis. Een dag later vervolgde ik mijn reis met de boot richting Helsinki.

Na een chaotische reis van het centrum van Stockholm naar de haven, bleek het dat ik niet met een boot zou gaan varen, maar met een flat op water. Een boot van 12 verdiepingen hoog lag op me te wachten met een casino, een nachtclub, een Ierse pub, 6 restaurants, een winkel centrum, een spa en een zwembad. Ook al was het allemaal wel aardig duur, uiteraard net zo als in de rest van Scandinavië heb ik me prima kunnen vermaken die avond. Oh dat zou ik bijna nog vergeten het uitzicht bij het verlaten van Zweden was echt fantastisch!

Na een heerlijk nachtje slapen, in mn prive cabine met douche en alles wat je maar nodig hebt, waren we aangekomen in Helsinki. Net zo als Stockholm een heerlijke rustige stad, waar veel te zien is! Dus ook hier was het prima mijn dagen door te brengen, maar heb ik ook deze stad weer te snel moeten verlaten. Om Scandinavië te verlaten en het grote Rusland binnen te reizen.

Scandinavië was voor een heel mooi begin van mijn reis. Heerlijk om even helemaal tot rust te komen en aan het idee te wennen dat de reis dan echt begonnen is. Helaas is het leven in Scandinavië ook erg duur en heb ik daardoor besloten om er niet veel tijd te besteden. Hopelijk zal ik hier nog wel een keertje terug komen om een langere tijd in deze mooie landen te zijn. In mijn volgende blog zal ik over Rusland vertellen, het is namelijk tijd om wodka te gaan drinken met de russen hier in de trein.

Hopelijk is in Nederland ook nog steeds alles goed!