Sint Petersburg en Moskou: eerste indruk Rusland - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van dirkiedirkopreis - WaarBenJij.nu Sint Petersburg en Moskou: eerste indruk Rusland - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van dirkiedirkopreis - WaarBenJij.nu

Sint Petersburg en Moskou: eerste indruk Rusland

Door: Dirk Vliegenthart

Blijf op de hoogte en volg

07 Oktober 2015 | Rusland, Sint-Petersburg

Nu ik op het punt sta om de rust van Mongolië te verlaten voor de chaos in China, is het wel weer eens een keertje tijd voor een update.

Het voelt al wel een tijdje geleden, veel langer dan een maand, maar het moment dat ik uit de trein van Helsinki richting sint Petersburg stapte was echt overweldigend. Een stoffige weg, oude auto's, rare symbolen, boos kijkende mensen en saluerende soldaten was het eerste wat ik zag toen ik uit het station stapte. Het enige wat door mijn hoofd ging was waar ben ik beland en hoe ga ik hier ooit de weg naar het hostel vinden. Gelukkig na lang lopen en heel veel hulp van google maps vond ik dan uiteindelijk het hostel. De sfeer in het hostel was meteen heel anders dan het beeld van Sint Petersburg dat ik gekregen had tijdens het lopen naar het hostel. Ik werd meteen aangesproken door een paar russen die in het hostel woonde en kreeg meteen allerlei tips waar ik zeker naar toe moest gaan tijdens mijn verblijf. Na even bij gekomen te zijn van de treinreis heb ik een klein rondje gelopen om een indruk te krijgen van de stad. Na een klein stukje lopen kwam ik aan bij een prachtige tuin, iets wat mij al wel verbaasde na mijn eerste indruk.

De volgende dag had ik besloten om lekker toeristisch lang alle hoogtepunten te gaan. Zo ben ik de Church on Spoiled Blood in gegaan om vervolgend langs de hermitage richting St. Isaac's Cathedral te gaan en daar dan natuurlijk ook even een kijkje genomen te hebben. Tijdens deze dag bleek al snel dat mijn eerste indruk toch zeker niet de juiste was. Sint Petersburg is by far de mooiste stad van Rusland! Met de Church on Spoiled Blood als hoogtepunt. De buitenkant is al echt fantastisch, maar als je dan naar binnen loop en de zon door de glazen koepels op de muren ziet schijnen is het gewoon een magisch gezicht! De dag heb ik uiteindelijk nog afgesloten langs het fort en s avond lekker gechilld met de mensen in het hostel.

De volgende dag wilde ik heel graag naar het hermitage, een museum waar je dagen zou kunne verdwalen. Ik besloot er dan ook maar vroeg heen te gaan en heb me daar een prima dagje vermaakt. Niet alleen de kunst in het museum was indrukwekkend, maar de zalen waren ook echt geweldig. Helaas blijft het natuurlijk ook een toeristische attractie en stonden voor de hoogtepunten (Rembrandt en Da Vinci) ook continu groepen chinezen foto's te maken. De dag wilde ik afsluiten ergens in de stad samen met een groep Russen en een duits meisje, maar op onze weg daar naartoe kwamen we een meisje tegen die beroofd was van haar tas en hebben we toch maar besloten om haar te helpen met het bellen van de politie en daarna dan maar terug te gaan naar het hostel.

De laatste dag in Sint Petersburg heb in besteed met toch nog een keer een laatste blik te werken op de prachtige stad om me daarna dan maar klaar te maken voor de nachttrein richting Moskou.

Het was even een opgave om het goede perron te vinden aangezien alles in het Russisch aangegeven stond en er ook geen enkele rus was die een beetje engels kon, maar met het wijzen naar je kaartje en heel veel moskou zeggen kwam ik toch bij de goede trein aan. De coupe bestond uit vier bedden, twee onder en twee boven. Ik was de eerste die binnen kwam, dus had mn backpack al een plaatsje geven en besloot te kijken wat er allemaal ging gebeuren. Er stapte twee russen binnen, keken nogal chagrijnig gooide hun spullen neer en sloten zich af van de buitenwereld. Vlak voordat de trein vertrok stapte nog net een meisje (Charissa) binnen met een envelop van de treinreiswinkel. De eerste Nederlandse die ik tegen was gekomen in een week reizen en zo begon meteen het gesprek over waar we naartoe gingen welke reis zij al af had gelegd en wat ik gedaan had. Toen 1 van de russen toevallig zijn koptelefoon afdeed en hoorde dat wij buitenlanders waren, was hij meteen geïnteresseerd wie wij waren, waar we vandaan kwamen, en hoe we Rusland tot nu toe vonden. Na een tijdje praten bleek natuurlijk dat hij whisky in zijn tas had zitten en zo sloot de andere rus natuurlijk ook even aan. Dit eindigde in een avondje whisky drinken tot 4 uur 's nachts. Wat dan ook wel een beetje zwaar viel toen we de volgende ochtend vroeg aankwamen in Moskou.

Aangezien de twee russen moesten werken, Charissa die middag alweer de volgende trein moest hebben en mijn hostel vlak bij het rode plein was, besloten Charissa en ik om samen richting het rode plein te gaan. Dit bleek uiteindelijk helemaal afgesloten te zijn vanwege een evenement. Het zag er nogal indrukwekkend uit met een agent op elke meter. Hierna scheidde onze wegen en ben ik al m'n spullen in het hostel gaan leggen, om de middag in het Gorky park door te brengen. Dit is een park met alles wat je maar kan bedenken. Het eerste gedeelte was bestemd voor de locale kunstenaars om hun schilderijen en beelden tentoon te stellen. Verderop was het vooral gericht op ontspanning. Vele sportvelden werden afgewisseld met rustige grasvelden met zitzakken en alles wat je maar nodig had om lekker te relaxen. Ook waren er hele mooie fonteinen te vinden. Al met al een heel lekker plek om je dag door te brengen na een avond whisky drinken.

De volgende dag besloot ik om maar eens een kijkje te kijken bij het Kremlin, maar toen ik er eenmaal aankwam, rond een uurtje of 2. Stonden er weer enorme rijen chinezen al te wachten voor de kaartverkoop en besloot ik dat ik daar niet veel zin in had. Gelukkig was er genoeg te beleven buiten het Kremlin om een middagje door te brengen.

Aangezien de volgende dag mijn trans Mongolië express van start zou gaan, was mijn plan om lekker op tijd naar bed te gaan. Helaas werd dat voorkomen door alle gezellige mensen in het hostel, niet dat dat een straf was ofzo ;)

Het lijkt me hier wel even een mooi punt om te stoppen, begint al laat te worden en morgen vertrekt de trein al erg vroeg richting China. Dus weltrusten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1397
Totaal aantal bezoekers 2993

Voorgaande reizen:

10 September 2015 - 01 Januari 2016

Scandinavie-Rusland-China-ZuidOostAzie

07 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: